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Fernanda Salvaterra

  • Fernanda Salvaterra

    PhD., Psicologia Aplicada, especialidade de Psicologia do Desenvolvimento, UNL/ISPA (2008)
    MSc, Educational Psychology , ISPA/ Univ. Bristol (1988)
    Lic., Psicologia Clínica, ISPA (1987)

    Research Interests
    Attachment theory. Influences of quality of attachment, between child and caregiver, in child social and emotionaldevelopment.
    Parent-child relationships. Family influences in child emotional and social development, and personality development across life span.
    Adoption. Intergeneration transmition of internal working models in dyads that are not biological related.

    Representative publications
    Salvaterra, F. (2011) . Vinculação e Adopção. Ed. Universitárias Lusófonas. Lisboa.
    Salvaterra, F. (2010). Desafios da parentalidade adoptiva, in Meninos do Mundo. Chiado ed.
    Marta Arriaga, Manuela Veríssimo, Fernanda Salvaterra, Joana Maia & Orlando Santos (2010). A avaliação da vinculação no adulto: Será só uma questão de diferentes métodos? In C. Nogueira, I. Silva, L. Lima, A. T. Almeida, R. Cabecinhas, R. Gomes, C. Machado, A. Maia, A. Sampaio & M. C. Taveira (Eds.), Actas do VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia (pp. xx-xx). http://www.actassnip2010.com
    Salvaterra, F., Veríssimo M. (2008) A Adopção: o Direito e os Afectos. Caracterização das famílias adoptivas do Distrito de Lisboa. Análise Psicológica, 3 (XXVI).
    Veríssimo, M., Salvaterra, F., Santos, A. J., Santos, O. (2008) Le modèle de représentation intériorisé de la mère et le comportement de base sécurisante de ses enfants dans un groupe d’enfants adoptés. Devenir, Vol.4, pp 347-359 Veríssimo, M. & Salvaterra, F. (September, 2006). Maternal secure-base scripts and children’s attachment security in an adopted sample. Attachment & Human Development, 8(3): 261-273.
    Veríssimo, M. & Salvaterra, F. (2006). O modelo interno dinâmico da mãe e o comportamento de base segura dos seus filhos num grupo de crianças adoptadas. Psicologia, vol. XX (1), Lisboa, pp. 37-50.

    UIPCDE- Unidade de Investigação em Psicologia Cognitiva do Desenvolvimento e Educação (colaboradora)